Hoe krijgen we iedereen gericht op een kwaliteitsverbetering?

Situatieschets
De facilitaire dienst van een rechtbank bestaat uit heel diverse teams, waaronder Financiën, Archief, Post­kamer, Bibliotheek en Communicatie. Een reorganisatie heeft van iedereen veel energie gevraagd.

Tussen de teams is afstand ontstaan, er wordt gemopperd en medewerkers voelen zich vaak niet gewaardeerd.

Mijn aanpak
* Outdoortraining
* Teamsessies

Betrokkenheid, waardering en colle­gialiteit. Het fundament onder de kwaliteit van dienst­verlening. Hierover met elkaar praten is voor veel mensen spannend. Wordt er geluisterd, word je goed be­gre­pen? Wat zeggen anderen over jou? Praten om vooruit te komen. Dat lucht op en schept begrip.

Per team wordt een programma gemaakt rond belang­rijke thema's. Eerst actief met elkaar aan de slag in de buitenlucht. Daarna met het team door­praten en plannen smeden om het komend jaar een slag te maken. Tijdens de nieuw­jaars­viering presen­teren de teams hun plannen in een theater.

Het resultaat
Verbeterde samenwerking en een breed gedragen kwaliteitsslag.