Hoe ontwikkelen we uit losse initiatieven een nieuw concept?

Situatieschets
Een grote financiële dienstverlener wil voor een specifieke klantgroep een nieuw dienstenpakket ontwikkelen. Een aantal lopende projecten zal daar­toe worden samen­gebracht in één programma. Mogelijk moeten nog nieuwe projecten worden toegevoegd.

Op dit moment ontbreekt het zicht op wat precies nodig is om dit concept te realiseren.

Mijn aanpak
* Programmaplan
* Denktankbijeenkomsten
* Business case

Eerst wordt in overleg met de interne project­managers een programmaplan uitge­werkt. Dat zorgt voor een levendige discussie en heldere keuzes. Daarna komt de samenwerking tussen Productontwikkeling, ICT en Marketing aan bod. Die is immers van groot belang voor het resultaat.

Inspirerende bijeenkomsten met professionals uit het veld leveren nieuwe ideeën. Om overzicht te houden worden bevin­dingen en openstaande vra­gen centraal vastgelegd. De vaart komt er goed in en het concept krijgt zo concreet vorm.

Het resultaat
Losse initiatieven en projecten zijn samengebracht in één geïntegreerd programma en daardoor een­vou­diger te besturen. Goede samenwerking tussen projectmanagers. Zorgvuldige overdracht.